KLICKA HÄR FÖR ATT BOKA SIMSKOLA
SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Simklubben Lödde
En av Skånes och Sveriges bästa simklubbar

EDUTAINMENT - education+entertainment
Här under hoppas vi du skall finna både informativ och underhållande information gällande simkunnighet, träning i allmänhet, simträning, kost och näring samt mycket annat kopplat till vår verksamhet.
Crossover turn
2020-12-28 05:48
 
Freestyle hand entry
2020-12-28 05:42
 
Smooth Freestyle
2020-12-28 05:38
 
AEROBTRÄNING FÖR BARN ?!? JA/NEJ?
2020-08-17 15:13
Konditionsträning (aerob träning) för barn i prepubertal ålder. JA eller NEJ?
Visst är det bra att ha en god kondition, det är ju bra för hälsan, en bra kondition tyder ju på att man har ett starkt hjärta. Som förälder vill man säkert att sitt barn ska få ett starkt hjärta för att få en god hälsa för att  kunna leva ett långt och lyckligt liv. Eller, ditt barn håller på med någon idrott där det kräver en god kondition för att bli duktig, som i simning.

Vilket som, borde inte ditt barn träna kondition?

Det kan vara lätt att resonera så här och det stämmer ju för oss vuxna. Problemet är bara det att ett barn inte är en liten vuxen och bör därmed inte träna som en vuxen.

Barn, innan puberteten, har ett relativt litet hjärta och stora blodkärl, detta i kombination med att hjärtat växer långsamt i denna ålder, gör att när ett barn springer kan hjärtat slå och slå och slå utan att blodtrycket höjs något nämnvärt. Detta innebär att hjärtat inte får det motstånd som krävs för att det ska kunna stärkas, trots maximal ansträngning. Det är ungefär som styrketräning, du blir inte starkare om du tränar med lätta vikter, du måste ha ganska tunga vikter för att musklerna ska kunna bli starkare, musklerna behöver, precis som hjärtat, ett motstånd.


När vuxna springer använder sig dessutom musklerna av en så kallad gummibandseffekt, när man sätter ner foten i marken förlängs senorna i vissa muskler, senan spänns, som till i exempel hälsenan. När senan spänns lagras energi som muskeln använder sig av när man trycker ifrån marken (när muskeln kontraheras/förkortas), precis som en slangbella. Detta gör att man får gratis kraft som hjälper oss framåt för varje löpsteg vi tar. Dessa komponenter är inte lika utvecklade hos barn innan puberteten, vilket innebär att varje löpsteg de tar är av ren muskelkraft, de får ingen gratis kraft som vi vuxna. Det innebär då att det är väldigt mycket jobbigare för ett barn att springa samma sträcka som en vuxen.


Men om det då är helt onödigt för barn att ägna sig åt konditionsträning, när är det då lämpligt att börja med det?

När barnet kommer in i puberteten ökar produktionen av bland annat hormonet testosteron. Testosteron är ett viktigt hormon när det kommer till muskeluppbyggnad och eftersom hjärtat är en muskel så innebär det att hjärtat kommer växa och bli större. Hjärtat kommer då att bli tillräckligt stort och kraftfullt för att kunna pumpa ut tillräckligt med blod för att hjärtat ska kunna få det nödvändiga motståndet från blodkärlen för att kunna bli starkare.

Det är dessutom så att hos en vuxen individ är det oftast inte hjärtat i sig som är den begränsande faktorn för att få bättre kondition, utan det är säcken som omsluter hjärtat. Hjärtat ligger nämligen inkapslad i en säck, när man är i puberteten och allt på kroppen växer åt höger och vänster så kommer även denna säck som omsluter hjärtat att växa. Säcken växer i takt med att hjärtat växer och vid konditionsträning växer säcken för att kunna ge hjärtat det utrymme det behöver för att kunna arbeta och växa. Hos en vuxen individ är denna säck väldigt stel och har svårt för att expandera och den stela säcken blir då en begränsande faktor för hjärtat för att kunna växa och bli större, det finns därmed en gräns för hur bra kondition du kan få.

Om du däremot ser till att träna ordentligt med kondition när du är i puberteten så kommer denna säck att expandera tillräckligt för att du ska kunna få en lika bra kondition som en elitidrottare (om du är villig att lägga ner all den tid som det krävs för att nå den konditionen, vill säga). För när säcken runt hjärtat blivit stor, så krymper den inte. Detta innebär att du kan träna upp din kondition under tonåren, ta ett uppehåll på några år och sedan träna upp den igen och då ha möjlighet att kunna få mycket bättre kondition än många andra.


Så tänk till innan du säger till ett barn att det är bra med konditionsträning, för det beror på barnets biologiska ålder om det är bra eller inte!


Källa: Tonkonogi & Bellardini (2012) Åldersanpassad fysisk träning för barn och ungdom.

POPCORN ELLER MORÖTTER? VAD DIN TRÄNARE INTE VILL DU SKALL VETA....
2020-08-07 10:10
Så.....Morötter eller Popcorn?

Så här nyttiga är popcorn jämfört med en morot (du kommer bli förvånad). 
Om det är Betakaroten du söker vinner morot över popcorn med hästlängder (8 695 mg jämfört med popcornets 90 mg/100 g). Betakaroten som är ett förstadium till vitamin A, hjälper kroppens hudceller att producera melanin, som skyddar huden mot solen. Men om vi kikar vidare på innehållet i 100 gram popcorn jämfört med 100 gram morot hittar vi mycket intressanta siffror, fördel popcorn…….. Hur nyttigt är popcorn jämfört med en morot?

Socker

• 100 g poppade popcorn innehåller 1.6 g socker.
• 100 g rå morot innehåller 9.4 g socker.

Protein

• 100 g poppade popcorn innehåller 10.1 g protein.

• 100 g rå morot innehåller 0.7 g protein.

Fibrer

• 100 g poppade popcorn innehåller 11.0 g fibrer.

• 100 g rå morot innehåller 2.4 g fibrer.

Fullkorn

• 100 g poppade popcorn innehåller 85 g fullkorn.

• Det finns inget fullkorn i morot.

Järn

• 100 g poppade popcorn innehåller 3.10 mg järn.

• 100 g rå morot innehåller 0.19 mg järn.

• Järn behövs för att transportera syret runt i kroppen och ut till musklerna.

Niacin

• 100 g poppade popcorn innehåller 1.8 mg niacinekvivalenter.

• 100 g rå morot innehåller 0.9 mg niacinekvivalenter.

Niacin är ett näringsämne som behövs för omsättning av fett, kolhydrater och protein.

Kalium

• 100 g poppade popcorn innehåller 240 mg kalium.

• 100 g rå morot innehåller 210 mg kalium.

Kalium behöver vi bland annat för att kroppens nerver och muskler ska kunna fungera, men också för att reglera blodtrycket.

Selen

• 100 g poppade popcorn innehåller 1.0 mikrogram selen.

• Det finns inget selen i morot.

Selen hjälper till att skydda cellerna mot oxidation.

Magnesium

• 100 g poppade popcorn innehåller 86 mg magnesium.

• 100 g rå morot innehåller 8 mg magnesium.

Magnesium behövs bland annat för normal nerv- och muskelfunktion.

Folat (folsyra)

• 100 g poppade popcorn: 14 mikrogram folat.

• 100 g rå morot: 22 mikrogram folat.
Folat hjälper till att bilda nya celler och röda blodkroppar
Fosfor

• 100 g poppade popcorn innehåller 275 mg fosfor.

• 100 g rå morot innehåller 23 mg fosfor.

Fosfor behövs för att tänder och skelett ska kunna bildas och stärkas. Ämnet är också viktigt för syra-bas balansen i kroppen samt för kroppens energikrävande funktioner.

Enkelomättat fett

• 100 g poppade popcorn innehåller 8.3 gram enkelomättat fett.

Det finns inget enkelomättat fett i morot.
Omega-6

• 100 g poppade popcorn innehåller 1.2 gram omega-6.

• 100 g rå morot innehåller 0.1 gram omega-6.

Vitamin B6

• 100 g poppade popcorn innehåller 0,20 mg B6.

• 100 g rå morot innehåller 0,14 mg B6.

Vitamin B6 är nödvändigt för proteinomsättningen och har betydelse för exempelvis nervernas funktion.


Källa: Matkalkyl.se, Livsmedelsverket

Skribent: Gunnar Wismar

Kommande aktiviteter
Inga aktiviteter inbokade
Nyheter från föreningen
Simklubben Lödde, 09/10 07:00 
Simklubben Lödde, 09/08 16:26 
Simklubben Lödde, 08/08 21:30 
 
Sponsorer